Vårens kursutbud

Vårterminens första vecka är nu förbi, och jag har utnyttjat tiden till att undersöka vårens kursutbud genom att närvara på en uppsjö olika föreläsningar. I och med att det inte är någon brådska för mig att registrera mina kursval, så har detta varit en ypperlig möjlighet att se vilka kurser som verkar mest intressanta innan jag slutligen bestämmer mig för vad jag vill läsa. Nedan följer en kort sammanfattning av mina första intryck av några av de kurser som jag har kikat på under veckan.

Groupe fondamental et revêtements

En inledande kurs i algebraisk topologi om 6hp, som ges av Ilia Itenberg. De först två föreläsningarna har varit en snabb repetition av generell topologi (något som kan behövas emedan fransmännen inte verkar läsa något om generella topologiska rum på kandidatnivå, utan mest studerar metriska rum). Denna kurs ska jag absolut läsa under våren.

Groupes et algèbres de Lie

Denna kurs om 6hp behandlar topologiska grupper, liegrupper och liealgebror. En topologisk grupp är en mängd med en topologiskt struktur likväl som en gruppstruktur sådan att invers och multiplikation är kontinuerliga funktioner. En liegrupp är en glatt mångfald med en gruppstruktur som bevarar dess glatta struktur (en liegrupp är således också en topologisk grupp). De klassiska grupperna, såsom SO(3), SU(2) och SL(2), ingår i kursen som tillämpningar av teorin. Kursen ges av Gregory Ginot.

Combinatoire et optimisation

Kursen omfattar 12hp och består av diverse olika delmoment, bland annat grafteori, konvexitet, polytoper samt beräkningsbarhet och komplexitet. Även diskret geometri och géométrie algorithmique (computational geometry) ingår i kursen. Diskret geometri kan sägas vara studiet av kombinatoriska egenskaper hos diskreta geometriska objekt, och är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Kursen ges av Michel Pocchiola, och hans forskningsområde är just diskret geometri.

Théorie des nombres

Denna kurs i algebraisk talteori om 12hp ges av Jan Nekovář, och kommer, bland mycket annat, att behandla Minkowskis sats i geometrisk talteori (en personlig favorit). Kursen har startat i ett ganska högt tempo, och kommer med största sannolikhet att bjuda på en hel del utmaningar.

Analyse convexe

En kurs i konvex analys om 6hp som ges av Patrick Louis Combettes. Jag har inte för avsikt att läsa denna kurs, även om konvex analys verkar vara ett mycket intressant ämne (och därtill mycket tillämpbart). En av anledningarna till detta är att kursen Combinatoire et optimisation, som jag tror passar mig bättre, innehåller ett moment om konvexitet, och för min del tror jag att det räcker mer än väl för den här terminen.

Introduction aux surfaces de Riemann

Denna kurs om riemannytor ges av Nicolas Bergeron och omfattar 6hp.  Kursen börjar först i februari (då den avlöser kursen Groupe fondamental et revêtements), men jag nämner den redan nu då jag definitivt har för avsikt att läsa den under våren.

Kommentera

