Cité internationale universitaire de Paris

maison_internationale

Våren 2015, efter att min ansökan om utbytesstudier vid UPMC hade gått igenom, började jag fundera på hur jag skulle bära mig åt för att skaffa ett boende i Paris, och i vanlig ordning valde jag att skjuta detta problem på framtiden. Veckorna gick, och jag hade så smått börjat irritera mig över min egen oförmåga att ta tag i dylika saker i god tid, då det plötsligt damp ner ett mail från UPMC:s Bureau d’accueil des étudiants et chercheurs étrangers i min inkorg, som informerade om att det fanns möjlighet att få hjälp från universitetet med att lösa bostadssituationen om man så önskade. Jag svarade att sådana önskemål absolut fanns, och någon vecka senare hade de ordnat ett rum åt mig i Cité internationale universitaire de Paris (CiuP) från september 2015 till och med juni 2016.

CiuP är ett bostadsområde och en park i Paris 14:e arrondissement vars huvudsakliga syfte är att härbergera studenter och forskare från hela världen som under en tid vistas i Paris. Det grundades efter andra världskriget av den franske politikern André Honnorat i sammarbete med affärsmannen Émile Deutsch de la Meurthe i syfte dels att råda bot på den då rådande bostadsbristen i Paris, dels att läka såren från kriget genom att skapa en mötesplats för människor från olika olika kulturer och med olika nationaliteter.

Idag består CiuP av ett fyrtiotal maisons (hus) av olika storlek som tillsammans inhuserande knappt 6 000 personer, och som genom åren tillkommit med hjälp av donationer från de organisationer och välgörare som sedan ofta har givit dem deras namn. Bland husen kan nämnas Maison des étudiants suédois (svenska studenthemmet) samt Résidence Lucien Payé (ursprungligen kallat Maison de la France d’Outre-Mer) vilket är det hus där jag bor. Husen ligger utspridda i en park, samlade kring Maison internationale, en byggnad som inhyser bland annat restaurang (där studenter äter lunch och middag för 3,25 €), bibliotek, gym och simbassäng. Många av husen i CiuP är ritade av välkända arkitekter och håller hög arkitektonisk klass. Här finns bland andra två byggnader som ritats av Le Corbusier (Fondation suisse och Maison du Brésil, av vilka den andra ritades tillsammans med Lucio Costa, känd som upphovsman till Brasílias fågelformade stadsplan) samt Collège néerlandais, den enda byggnad i Frankrike som ritats av den framstående nederländske modernisten Willem Marinus Dudok.

Mitt eget boende på fjärde våningen i Résidence Lucien Payé är enkelt men fyller mer än väl mina behov. Jag har ett rum på uppskattningsvis tolv kvadratmeter med en garderob och ett handfat med spegelskåp i en liten hall, inrett med en säng, ett skrivbord och en bokhylla samt två stolar och ett litet kylskåp. Duschar och toaletter är gemensamma för varje våningsplan, men städas regelbundet och hålls därför i gott skick. Mitt rum städas en gång i veckan och rena lakan tillhandahålls varannan vecka. Allt detta ingår i månadshyran, som är 3 875 €. Entrén till huset är bemannad från morgon till midnatt, vilket är smidigt om man exempelvis väntar på en leverans som kräver kvittens.

Från CiuP är det nära både till bussar, tunnelbana, pendeltåg och spårvagn. Själv föredrar jag att promenera, och väljer därför oftast att gå till universitetet, vilket tar ungefär 45 minuter (avståndet är omkring 3,5 kilometer). Alldeles intill CiuP ligger Parc Montsouris, en park på 15 hektar som anlades av Georges-Eugène Haussmann som en del av Napoleon III:s stora stadsbyggnadsprojekt som under andra halvan av 1800-talet förvandlade Paris till den stad vi känner idag. Här finns bland annat en liten dam, omgärdad av träd, vid vilken man på eftermiddagarna kan sitta på en parkbänk och fundera över dagens föreläsningar (eller vad man nu har att fundera på). Parken är oerhört populär bland joggare, som från morgon till kväll nöter sina skosulor mot dess slingrande vägar. Känner man för att röra på benen behöver man med andra ord inte oroa sig över att behöva springa ensam.

Kommentera

