Un petit devoir

Efter att ha spenderat kvällen tillsammans med min trogne vapendragare Texmaker (som jag varmt kan rekommendera), har jag nu äntligen knåpat ihop och skickat in vårens första devoir (inlämningsuppgift, hemuppgift) i kursen Théorie des nombres. Uppgiften bestod i tre delar, och utmynnade i ett bevis av Ostrowskis sats, som säger att varje icke trivialt absolutbelopp på de rationella talen är ekvivalent med antingen standardabsolutbeloppet \;|.|\; eller med det p-adiska absolutbeloppet \;|.|_p\; för något primtal p. Man kallar två absolutbelopp ekvivalenta om metrikerna de inducerar ger upphov till samma topologi.

På UPMC närmar vi oss terminens första tentaperiod. Nästa vecka har jag tentamen i algebraisk topologi, och veckan därpå är två partiels (duggor), den ena i kombinatorik och den andra i talteori, inplanerade. Tentaförfarandet är lite mer avslappnat i Frankrike än vad jag är van vid från Sverige. Man verkar inte känna något större behov av att planera in tentor i förväg. Istället kastar in dem i kalendern på något lämpligt datum när tiden är mogen för det. Ett par veckor innan utsatt datum informerar man om tentan på en föreläsning. Har man tur kan ytterligare information finnas att tillgå på ansvarig lärares hemsida, men det är snarare undantag än regel.

De tentor jag hittills har skrivit på UPMC har skilt sig markant från de jag skrivit i Sverige. Ofta har tiden varit knapp (90 minuter, även om längre tentor, upp till 3 timmar, också har förekommit) och uppgifterna många (ibland verkligen många). Vanligtvis har man förlagt duggorna till ordinarie föreläsningstillfällen, och då även använt den ordinarie föreläsningssalen till skrivningen. För mig var omställningen chockartad (främst för att jag tycker om att ha gott om tid på mig, åtminstone då jag ska skriva på franska!) men jag har i vilket fall börjat vänja mig vid fransosernas metoder. Och nog är bra att då och då skakas om lite, så att man inte fastnar i samma gamla hjulspår.

Kommentera

