Autoroute du Nord mot Bryssel

bruxelles_midi

I lördags morse tog jag spårvagnen från Cité Universitaire till Porte de Bagnolet varifrån jag promenerade den sista, korta biten längs Avenue Ibsen till busstationen Gare routière internationale de Paris-Gallieni. En stund senare satt jag på en buss på väg norrut längs Autoroute du Nord mot Bryssel, för att spendera helgen hos en släkting som bor och jobbar där.

Bussresan tog närmare fyra timmar, och den tiden ägnade jag åt att sätta mig in i några bevis som figurerar i de kurser som jag för närvarande läser. Bland annat kikade jag på ett bevis av Riemann-Rochs sats samt ett bevis av kvadratiska reciprocitetssatsen via gaussummor.

Bryssel bjöd på god mat, trevligt sällskap och förrädiskt aprilväder med sol, regn och hagel om vartannat. Resan hem, som jag företog idag efter lunch, blev dock inte lika produktiv som utresan: efter att förstrött ha bläddrat lite i en bok om talteori lät jag mig vaggas till sömns av den gungande bussen, som i rask fart forsade fram genom ett regnigt Flandern på väg mot Paris.

Kommentera

